Rabu, 3 September 2008

Membuat Viewport pada Layout space

Salam sejahtera,


Ramadan datang kembali, sebagai seorang muslim, kita perlu bersyukur kepadaNya kerana kita berkesempatan sekali lagi dapat mengumpul 'mata ganjaran' kita untuk tahun ini bagi pelaburan dan keuntungan dimasa 'hadapan'.

Seperti yang dijanjikan, bagaimana untuk membuat viewport pada layout space, ianya mudah sahaja. Apa yang perlu anda buat ialah:

1. Switch daripada model space ke paper space.

2. Taipkan 'mv' kat command, and then..

3. Buatkan rectangle window pada screen. Saiz rectangle bergantung kepada keperluan anda.

Anda akan mendapati Autocad akan cuba memaparkan semua entiti yang ada dlm drawing anda. Apa yang perlu anda lakukan sekarang adalah menguruskan skala (scale) drawing tersebut utk dipaparkan kat layout.

Buatlah seberapa banyak viewport yang anda perlu, just taip mv and then buat rectangle aje..tapi make sure, anda kena setkan skala yang sesuai dengan drawing yang nak ditunjuk pada setiap viewport. Kalau dah banyak viewport dalam satu page, anda pasti akan mengalami masalah text tak sama besar. Betulkan?. Nanti saya akan tunjukkan macam mana nak buat. Kalau anda tahu caranya lagi baik.

Mungkin cara anda lebih bagus dari saya, mana tau..so kita boleh bertukar-tukar ilmu..:)

Sekiranya anda ada soalan mengenai viewport atau lain-lainnya, sila email pada saya di,

mancadd@yahoo.com
aahmad@geosyntec.com

Selamat berjaya. Good luck!
Rman.

Read more Autocad details...

http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/index?siteID=123112&id=2704278


Anda memerlukan khidmat melukis pelan? sila klik disini...

http://www.mudah.my/Perkhidmatan-melukis-pelan-guna-autocad-3234701.htm


1 ulasan:

  1. Terima kasih MR Rahman atas tujuk ajar tentang xref,saya rasa ianya sangat berguna untuk saya adaptasikan dalam tugasan saya..
    PolYtechnic ENTERPRISE
    SIK

    BalasPadam